Workshop i Malmø
Fredag den 3/11 lagde vores svenske afdeling på Minc (www.minc.se) hus til efterårets anden workshop for projektets partnere. Workshoppen havde som sidst deltagere fra vidt forskellige institutioner, men fredagens møde var især kendetegnet ved et stort fremmøde af folk med interesse for formidlingsformer bl.a. indenfor kunstverdenen, og det gav anledning til en del snak om, hvordan lyd opleves via forskellige grænseflader.
Mødets deltagere var:
Anders-Petter Andersson fra Interactivesound.org, Högskolan i Kristiansstad og Lunds Universitet.
Morten Søndergård fra Museet for Samtidskunst.
Jakob Goetz fra Open Space ved Dacapo Records
Bo Reimer og Magnus Andersson fra Malmö Högskolas afdeling for Konst, Kultur och Kommunikation (K3).
Karsten Vestergaard fra Den Grafiske Højskole.
Henriette Moos, Mathias Homberg og undertegnede fra Sound Forum Øresund / Diginet Øresund.
Foruden projektets faste partnergruppe deltog Sine Tofte Hannibal fra festivalen Sound Around, hvor også Jakob Goetz og Mathias Holmberg lægger en stor indsats.
Situationen i Sound Forum Øresund er, som det ser ud nu, at de forskellige interesser er ved at samle sig i to spor, som helt sikkert kan være i dialog, men som også kommer til at starte to forskellige steder.
- Samspillet mellem auditive og visuelle virkemidler. Her bliver de første skridt at sammenligne eksisterende teori, foretage tests og udvikle cases.
- Spilbaseret formidling af lyd i kunstneriske former. Her skal ”spil” forstås i sin bredeste betydning, og opgaven bliver i første omgang at finde på koncepter for, hvordan publikum via en bestemt grænseflade og bestemte regler kan få en medrivende og interaktiv oplevelse af fx musik og lydkunst. Dette kunne være en case under første punkt.
På workshoppen i fredags var der sat en del tid af til at høre om partnernes forskellige nuværende og kommende projekter, og den egentlige idéudvikling var henvist til en lidt mindre plads sidst på eftermiddagen. Det blev dog her klart, at aktiviteterne ved sidste workshop og i Tænketanken havde hjulpet os til at udvikle nogle virkelig gode nye procesværktøjer, som jeg glæder mig meget til at slippe løs på en mere konkret udviklingsopgave.
Måske kan disse danne udgangspunkt for en dag med diskussion og udvikling i Tænketanken, hvor vi finder på idéer til spilbaseret/interaktiv formidling af lyd?
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home