tirsdag, november 14, 2006

Processen

Fredag den 3/11 afholdt Sound Forum Øresund workshop for partnerne.

Første del af dagen gik med, at partnerne præsenterede sig selv samt deres nuværende og forhåbentlig fremtidige projekter.

Herefter gik vi videre til en brainstorm, hvor vi skulle udvikle nye musikalske formidlingskoncepter inspireret af et oplæg om lydens eksistens som både objekt og proces (Se denne refleksion i et tidligere indlæg). Formålet var at afsøge nye services for interaktive oplevelser af lyd, og vi søgte inspiration til nye twist på idéerne i spilkoncepter og i forretningsmodeller.

Brainstormen startede med nedskrivning af iagttagelser på post-its ud fra kategorierne:

Lyd som objekt, lyd som proces, forretningsmodeller, spilkoncepter.

Herefter kombinerede vi sedler fra hver kategori ud fra følgende procedure:

1) Træk et ord fra bunken ”Lyd som objekt”.

Hvad er konceptet? Overvej kendetegnende træk. Hvilke associationer og igangsætter ordet?

Skift abstraktionsniveau: Op (hvad er det et eksempel på), Ned (giv et eksempel på dette).

2) Træk et ord fra bunken ”Lyd som proces”.

Følg samme procedure.

3) Kombinér de to koncepter og find på nye idéer. Hvordan kan de kendetegnede træk kombineres?

4) Træk et ord fra bunken ”forretningsmodeller”. Hvordan kan dette ord give jeres idé et nyt twist?

5) Træk et ord fra bunken ”spilkoncepter”. Hvordan kan dette ord give jeres idé endnu et twist?

6) Start forfra.

Se videoen, hvor reglerne gennemgås via et par eksempler.